Preventie en welzijn op het werk
De gemeenschappelijke preventiedienst SOLVA adviseert de aangesloten besturen bij de uitvoering van hun beleid inzake preventie en bescherming op het werk door enerzijds de verplichte wettelijke administratie te ondersteunen en anderzijds door mee te werken aan de implementatie van het vooropgestelde preventiebeleid.
De Gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (GIDPBW) van SOLVA adviseert 43 lokale besturen en stelt hierbij preventieadviseurs ter beschikking om de arbeidsveiligheid en het welzijn voor de werknemers te optimaliseren. De preventiedienst telt momenteel 6 preventieadviseurs (5,4 FTE).
De GIDPBW SOLVA behartigt het preventiebeleid van ongeveer 4.700 werknemers (FTE) voor de volgende besturen:
- 17 Lokale besturen: Affligem, Denderleeuw, Evergem, Horebeke, Haaltert, Kluisbergen, Kruisem, Lede, Lierde, Maarkedal, Oosterzele, Ronse, Roosdaal, Sint-Lievens-Houtem, Lievegem, Zottegem en Zwalm.
- 6 politiezones: Denderleeuw–Haaltert, Erpe-Mere/Lede, Ninove, Ronse, Vlaamse Ardennen en Zottegem-Herzele-Sint-Lievens-Houtem
- 2 intercommunales: ILVA en SOLVA
Elk bestuur is als werkgever wettelijk verplicht het welzijn van zijn werknemers te behartigen. De GIDPBW SOLVA ondersteunt en adviseert daarom de besturen bij het ontwikkelen en uitvoeren van hun welzijnsbeleid. Het doel hierbij is de arbeidsveiligheid en de gezondheid van hun werknemers te optimaliseren.
Concreet adviseert de preventiedienst het bestuur in het nemen van de nodige preventiemaatregelen, het opsporen en reduceren van risico’s op de werkvloer, het opstellen van een preventiebeleid en het stellen van prioriteiten.
De preventieadviseurs geven informatie, advies en opleidingen over allerlei topics van de verschillende welzijnsdomeinen o.a. arbeidsveiligheid, arbeidsgezondheid, ergonomie, arbeidshygiëne en psychosociale belasting veroorzaakt door het werk.