Woon- en energieloketten

De steden en gemeenten in het Intergemeentelijk Samenwerkingverband Wonen richten woon- en energieloketten in. Inwoners kunnen er terecht met hun vragen rond wonen, renoveren en energie. SOLVA ondersteunt en adviseert. We onderscheiden eerstelijns- en tweedelijnsloketten.

Eerstelijnsloket

Het lokaal bestuur staat in voor een eerstelijnsloket met vaste openingsuren of op afspraak. Daar krijgen inwoners een antwoord op de meeste vragen, voor andere worden ze doorverwezen naar het tweedelijnsloket, het SOLVA Energiehuis of een andere partner. SOLVA bezorgt de eerstelijnsloketmedewerkers de nodige informatie en documenten. 

Tweedelijnsloket

Op een periodieke vaste zitdag of op afspraak zitten de SOLVA adviseurs lokaal woon- en energiebeleid aan het tweedelijnsloket. 

Ze geven er info en begeleiding op het vlak van:

  • Premies en ondersteuningsmaatregelen
  • Woon- en energieleningen
  • Energetische renovaties
  • Privaat huren en verhuren, sociaal huren en kopen 
  • Beleidsmaatregelen en dienstverleningsaanbod van overheden
  • Administratieve procedures ongeschikt-, onbewoonbaar- en overbewoondverklaring van een woning
  • Energieleveranciersvergelijking en overstappen naar een andere leverancier
  • De zonnekaart
  • Energiescans
  • Energieprestatiecertificaten