28 elektrische deelauto's in Zuid-Oost-Vlaanderen

  • 22 juni 2020

In vijftien Zuid-Oost-Vlaamse gemeenten zijn vanaf vandaag één tot drie elektrische deelwagens ter beschikking via het regionaal deelsysteem van Valckenier Share. Hoewel autodelen in Vlaanderen aan een opmars bezig is, is het aanbod aan deelwagens in Zuid-Oost-Vlaanderen immers nog erg beperkt. Dit initiatief betekent een enorme boost voor de gedeelde mobiliteit in deze eerder landelijke regio en zal over twee jaar 272 ton CO2 besparen.

De grootste klimaatuitdaging vandaag ligt binnen de mobiliteitssector, één derde van de uitstoot in de regio komt immers van transport. De (privé)-wagen is en blijft koning en de inspanningen die geleverd worden om de wagen te laten staan, zijn niet altijd succesvol. Via een lokaal klimaatproject, gesubsidieerd door Vlaanderen, neemt intercommunale SOLVA met ondersteuning van Autodelen.net en Valckenier het initiatief om deze uitdaging aan te gaan. Ook de besturen zullen de deelwagens gebruiken voor dienstverplaatsingen.

Deelnemende gemeenten elektrisch autodelen Zuid-Oost-Vlaanderen

Kaart: de 15 Zuid-Oost-Vlaamse gemeenten die hun inwoners via een lokaal klimaatproject een geïntegreerd, duurzaam en laagdrempelig alternatief aanbieden voor lokale verplaatsingen.
 

Verruimd aanbod met tal van voordelen

“Autodelen is gebaseerd op een eenvoudig principe: de auto is enkel in gebruik wanneer dat nodig is. De manier waarop een deelauto fungeert, heeft namelijk invloed op de denkwijze en het gedrag van mensen. Autodelen kan mensen doen nadenken over de noodzaak van hun verplaatsingen en hen ertoe aanzetten om efficiënter om te gaan met die ene autorit. Nog te vaak zie je mensen voor kleine verplaatsingen de auto nemen of combineert men niet meerdere verplaatsingen in één rit. Gebruikers van deelauto’s leggen minder voertuigkilometers af en kiezen principieel voor duurzame alternatieven. Een deelwagen staat minder stil, maar vervangt tot 12 privé-wagens. Idealiter is autodelen een stimulans voor mensen om de eigen wagen achterwege te laten en misschien zelfs geen nieuwe auto meer aan te kopen”, licht Vlaamse minister van mobiliteit Lydia Peeters toe. 

Autodelen is duidelijk een concept dat economische en sociale voordelen met zich meebrengt en bijdraagt aan een milieuvriendelijkere mobiliteit.

En toch bestonden tot nu toe weinig autodeelmogelijkheden in Zuid-Oost-Vlaanderen, onder andere door de landelijkere context. “Als lokale mobiliteitsaanbieder zette Valckenier vorig jaar de eerste stappen in het autodeellandschap in de Watertorenwijk in Aalst,” vertelt gedelegeerd bestuurder Guy Valckenier. “Met behulp van deelwagens van Valckenier Share kunnen de gemeenten hun bewoners nu een geïntegreerd en duurzaam, maar ook laagdrempelig alternatief voor lokale verplaatsingen aanbieden.”

Eén abonnement, toegang tot 30 deelwagens

“Alle deelnemende gemeenten (namelijk Aalst, Brakel, Denderleeuw, Erpe-Mere, Geraardsbergen, Haaltert, Herzele, Kluisbergen, Lede, Lierde, Maarkedal, Oosterzele, Ronse, Sint-Lievens-Houtem en Zottegem) stappen in het deelsysteem via dezelfde autodeelaanbieder,” legt SOLVA-voorzitter Eddy Couckuyt uit. “Inwoners kunnen via een gratis registratie gebruik maken van alle deelwagens in alle deelnemende gemeenten.” Autodelen is immers pas interessant voor gebruikers als er ook een auto beschikbaar is wanneer de gebruiker er behoefte aan heeft.

Minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers: “De lokale besturen zijn zeer ambitieus op het vlak van klimaat en dat bewijzen ze vandaag opnieuw. Deelmobiliteit is een belangrijke pijler in de lokale klimaatplannen. Het zorgt voor minder auto’s, minder files, minder CO2-uitstoot en betere luchtkwaliteit. De gemeenten geven zelf ook het goede voorbeeld door elektrische deelwagens in te zetten als dienstwagens”.

Duurzamere verplaatsingen

In een eerder landelijke context als Zuid-Oost-Vlaanderen blijft een wagen zeker noodzakelijk voor bepaalde verplaatsingen. Door deze autokilometers elektrisch te rijden, is berekend dat de CO2-uitstoot zal dalen met 272 ton over de projectduur heen (bron: provinciale monitoringstool Oost-Vlaanderen). 

Overtuigende communicatiecampagne 

Om de inwoners van Zuid-Oost-Vlaanderen te overtuigen van de voordelen van autodelen, zetten de initiatiefnemers een creatieve communicatiecampagne op die vanaf 22 juni in het straatbeeld en in de gemeentelijke gebouwen verschijnt. 

"Een goede communicatiecampagne is immers onontbeerlijk om mensen te doen overschakelen naar autodelen", aldus Jeffrey Matthijs, directeur en woordvoerder van Autodelen.net. "Autodelen is een mentaal veranderingsproces. Door permanent en doelgroepgericht te gaan communiceren worden de inwoners gesensibiliseerd om de stap te zetten van autobezit naar autogebruik.”

In september volgt in elke gemeente een gratis infosessie voor inwoners. 

Voor wie kennis wil maken met het autodeelsysteem van Valckenier Share, is er op woensdag 24 juni om 19.30u een interactief infomoment via Facebook Live op de Facebookpagina van Valckenier.

Op de website van Valckenier zijn ook 10 concrete instructiefilmpjes te vinden waar je alles verneemt over de registratie, gebruik van de deelwagens, tips over elektrisch rijden, …
 

Lancering elektrisch autodelen in Zuid-Oost-Vlaanderen in beeld - 22.06.2020
Elektrisch autodelen in Zuid-Oost-Vlaanderen - beeld wagens
Elektrisch autodelen in Zuid-Oost-Vlaanderen - groepsfoto
Elektrisch autodelen in Zuid-Oost-Vlaanderen - beeld publiek
Elektrisch autodelen in Zuid-Oost-Vlaanderen - toespraak Bart Somers | Vlaams minister Binnenlands Bestuur
Elektrisch autodelen in Zuid-Oost-Vlaanderen - toespraak Eddy Couckuyt  | voorzitter SOLVA
Elektrisch autodelen in Zuid-Oost-Vlaanderen - toespraak Guy Valckenier | gedelegeerd bestuurder Valckenier
Elektrisch autodelen in Zuid-Oost-Vlaanderen - toespraak Lieven Latoir | burgemeester Sint-Lievens-Houtem
Elektrisch autodelen in Zuid-Oost-Vlaanderen - toespraak Lydia Peeters | Vlaams minister voor Mobiliteit